Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociąg Polregio z Łodzi do Kielc nie przyspieszy do 160 km/godz.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
18-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-09-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociąg Polregio z Łodzi do Kielc nie przyspieszy do 160 km/godz.
fot. Piotr Hamarnik, PLK SAZdjęcie ilustracyjne
Choć jest to technicznie i formalnie możliwe, pociąg łączący Łódź i Kielce nie będzie rozwijał prędkości 160 km/godz. Polregio tłumaczy to własnymi normami bezpieczeństwa. Kurs realizowany jednostką EN63A jest najwolniejszym spośród pociągów pasażerskich na Centralnej Magistrali Kolejowej.

W grudniu zeszłego roku Polregio uruchomiło na wniosek marszałka województwa świętokrzyskiego bezpośredni pociąg łączący Łódź i Kielce. Jedna para codziennych kursów jest realizowana trasą przez Tomaszów Mazowiecki, Opoczno Południe i Włoszczowę Północ. Znaczna jej część prowadzi Centralną Magistralą Kolejową, a więc linią wykorzystywaną głównie przez pociągi ekspresowe.

Polregio powołuje się na własne normy bezpieczeństwa

Mimo to regionalny przewoźnik nie wykorzystuje w pełni możliwości wysokiej jakości infrastruktury. Pociąg Łódź – Kielce nie rozwija bowiem prędkości 160 km/godz., mimo że pozwalają na to parametry CMK i przepisy. – Połączenie jest obsługiwane pojazdami serii EN63A – informuje Biuro Prasowe Polregio. To nowoczesne jednostki Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu, więc ograniczeniem nie są także możliwości taboru.

Skąd więc decyzja operatora o utrzymywaniu ruchu z niższą prędkością? – Z uwagi na trwające prace modernizacyjne zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, wyłączył urządzenie ETCS na odcinku między Idzikowicami a Włoszczową Płn. Zgodnie z wewnętrznymi uregulowaniami naszej spółki w zakresie bezpieczeństwa ruchu kolejowego w takim przypadku pojazd może być prowadzony z prędkością do 130 km/godz. – usłyszeliśmy od służb prasowych Polregio.

Przewoźnik odniósł się tu do europejskiego systemu sterowania ruchem kolejowym, który opiera się na sygnalizacji kabinowej i nadzorze pracy maszynisty. Pozostałe pociągi jadące po CMK nie zwalniają jednak do 130 km/godz., wciąż zapewniając pasażerom podróż o 30 km/godz. szybszą. Przekłada się to na prawie 10 min oszczędności na odcinku Opoczno Południe – Włoszczowa Północ.

Jedyny pociąg pomiędzy sąsiednimi stolicami województw

Podróż w pełnej relacji Kielce Główne – Łódź Fabryczna lub z powrotem trwa niespełna trzy godziny. W dni robocze pociąg Polregio jest jedynym bezpośrednim połączeniem między dwiema sąsiednimi stolicami województw. W dni wolne ofertę uzupełniają dwie pary kursów ŁKA, wykorzystujących alternatywną trasę przez Tomaszów Mazowiecki i Końskie. Pociągów z Łodzi do Kielc nie finansuje natomiast i nie zamierza finansować organizator połączeń dalekobieżnych, Ministerstwo Infrastruktury.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Drugi pociąg dalekobieżny w Giżycku od października

Pasażer

Drugi pociąg dalekobieżny w Giżycku od października

Kasper Fiszer 17 września 2025

Więcej pociągów Polregio z Krakowa do Bielska-Białej

Pasażer

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Pasażer

Zobacz również:

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Pasażer

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Kasper Fiszer 12 września 2025

Lubuska hybryda FPS była tankowana paliwem złej jakości?

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Drugi pociąg dalekobieżny w Giżycku od października

Pasażer

Drugi pociąg dalekobieżny w Giżycku od października

Kasper Fiszer 17 września 2025

Więcej pociągów Polregio z Krakowa do Bielska-Białej

Pasażer

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Pasażer

Zobacz również:

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Pasażer

Lubelskie uruchomi studenckie pociągi do Hrubieszowa

Kasper Fiszer 12 września 2025

Lubuska hybryda FPS była tankowana paliwem złej jakości?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij